Slider

Milyen vízfestéket válasszak?

március 21, 2018

Nagyon sok kérdést kapok a vízfestékekkel kapcsolatban. Milyen festéket vegyek, mi a nekem megfelelő?
Egy ideje, festegetek, feszegetem a határaimat, igyekszem tanulni és saját stílust kialakítani. 
A vízfesték számomra szerelem. Szeretem, hogy áttetsző és légies, megbocsátó, mivel egy jó akvarell papírról akár vissza is lehet vizezni, törölni. Nem kell nagyon precíznek lenni, nem baj, ha kilépünk a határokon. Kezdőknek tökéletes pont ezen indokok miatt, de ez nem azt jelenti, hogy könnyű. Nem az a lényeg, hogy vastagon felvidd a színt, hanem  finom rétegeket érdemes festeni, hagyni megszáradni majd újra fel lehet vinni egy réteget ahol úgy érezzünk. A víz mennyisége határozza meg a szín erősségét. 
Sokan megijednek tőle, mert nem kontrollálható, úszik, folyik, a színek összeolvadnak, nem maradnak ott, ahová tetted őket. Én azt mondom, hogy nem is kell kontrollálni! Pont ettől olyan szép. Ahogy a színek összefolynak, olyan szépséget hoznak létre, amire esetleg nem is számítottál, nem is úgy gondoltad, de milyen csodálatos lett! 😊 Idővel aztán megtanuljuk tudatosan létrehozni ezt a folyamatot. Úgy viszem fel a festéket és úgy teszem hozzá a vizet, hogy már tudom mi fog történni (úgy nagyjából) 

Fontos megemlítenem, hogy nem mindegy milyen papírra dolgozol. Természetesen lehet rajzlapra vagy írógép papírra is festeni, de az nem lesz olyan szép, nagyon hullámos lesz, és kezdőknek kudarcélményt is okozhat a nem megfelelő papír. 

Akvarell papírt lehet venni ívben, spirálfüzetként, tömbben, ragasztott szélű tömbben, ami azt jelenti, hogy a papírok szélei egymáshoz vannak ragasztva, így ki van feszítve a lap, még kevésbé hullámosodik. A jó akvarell papír 300 g/m2, 140 lbs. Kezdőknek inkább a nem durva felületű, fine grain-t ajánlják.

Bár én is kezdőnek számítok ebben a témában és még túl sok tapasztalaton sincs, nem próbáltam sokfajta festéket, ecsetet, de mégis szeretnék egy  picit segíteni a teljesen kezdőknek. Én is bújtam a netet és hallgattam vloggereket, néztem összehasonlító videókat ezzel kapcsolatban. Nektek is ezt javaslom. Hallgassatok meg több alkotót, összegezzétek a tanultakat. Ami neki bevált, nem biztos, hogy neked is tökéletes lesz. Sok szempontot kell figyelembe venni!
- ár
- méret
- beszerezhetőség
- színek
- csomagolás - tartó
- ne a legdrágábbat vedd meg, ha esélyes, hogy egy hét múlva mát másik szenvedélynek fogsz hódolni

Mi is a különbség az iskolás festék és a művész festék között? Az iskolás festékben több a kötőanyag, a művészfestékben pedig a pigment, a szín. 

Az első festékem egy Primo márkájú iskolás festék paletta. Itt látjátok. (A másik két "kocka" egy másik márka, majd mesélek róla is.) Szóval ez az iskolás festék elég volt nekem arra, hogy beleszeressek a festésbe. Ezek a képek mind ezzel készültek:









Ez tényleg jó festék, még most is használom. Velem volt a Campfellow-n, a Scrapfellow scrapbook táborban, és ott helyben meg akarták venni tőlem. Nem adtam, mert tényleg szeretem. Sajnos nem találtam beszerzési forrást hozzá. 
Művészboltban azt a tanácsot kaptam, hogy ha nem akarok sok pénzt áldozni a művész festékre, akkor vegyek anilines iskolás festéket. Ennek is ragyogó színei vannak. A Koh-i-Noor festékek ilyenek. Egy 24 színből álló kb. 3000-3500 ft. 
Szóval én azt mondom, ha még bizonytalan vagy a szenvedélyedben, akkor ne áldozz nagyon sok pénzt művész szintű festékre. Aztán ha marad a szenvedély, és kinőtted a jó minőségű iskolás festékedet, akkor megkapja a gyerek, te pedig beruházol egy komolyabbra. 

Egy másik lehetőség, hogy a művész festékek nagy részét szilkénként meg lehet vásárolni. Tehát ha ki akarod próbálni, hogy mi is a különbség, akkor vegyél egy-egy szilke (full pan), vagy még inkább '/2 szilke (half pan) festéket. Ezeket aztán, ha veszel egy tartót neki, akár darabonként is beszerezheted, vagy ha veszel egy komplett készletet, akkor beteheted mellé. 
Bátorítalak benneteket, hogy ne féljetek segítséget kérni a művész boltokban!

Én eddig három festéket próbáltam ki, ami már művész festék kategória.

Vettem két kocka Gansai Tambi festéket, ezeket láthatjátok a Primo sulis festékem mellett. Igazán divatos manapság, nagyon szép, gyönyörű színei vannak, lágy, szinte krémes, ha hozzá érintem a vizes ecsetet és már reagál, gyorsan oldódik a szín. A színei eléggé fednek, nem annyir átlátszóak.  Árban az olcsóbbak között van. Vannak benne metál színek. Szóval ez is favorit volt a választásnál, bár ez inkább "crafter's " kategória és nem igazi művészfesték.
Ami miatt nem emellett döntöttem, hogy nagyon nagy, hatalmasak tégelyek, nagy doboz, de a dobozában nincs olyan hely, ahol keverni lehet a színeket. Persze, bármikor lehet mellé kis keverőtálkát venni, de nekem ez is szempont volt. Valamint tényleg nagy, és nekem nincs nagy helyem az asztalon.
Képtalálat a következőre: „gansai tambi”
Forrás:Ebay

A másik, sokak által ajánlott festék a Winsor & Newton. Én is vettem két db fél szilkét, tényleg szép festék, szépek a színei, sokan szeretik, de én kicsit száraznak érzem, a Gansai Tambi és a White Nights is lágyabb, könnyebben oldódik, és ez nekem jobban tetszik. Valamit ha az árát is nézzük, talán ez drágább, mint a Gansai Tambi. Kicsit drágább, mint White Nights. A készletben lévő színek összeállításában van különsbég. Lehet 1/1 és 1/2 szilkéket is vásárolni,akár darabonként,  vagy kisebb nagyobb készletben (nagyon sok lehetőség) valamint tubusos változat is nagyon kedvelt. Erről sajnos nincs tapasztalatom, de biztos nagyon kiadós lehet. Előnye még, hogy könnyű beszerezni.

Képtalálat a következőre: „winsor&newton”
Forrás: Ebay

Nem ismerem, de dicsérik a Prima Markeing - Watercolor Confections festékeit - ezek nem annyira drágák és nagyon szépnek tűnnek. Én úgy gondolom ez is belépő kategória. Ezek nagyon kis kompkat cuccok, kis, cuki tartó, szép színek, de ha többet veszel, biztos, hogy vannak átfedések, nagyon hasonló színek. De nekem is tetszik, ezért rendeltem két kockát, majd megmutatom, ha megjön. Nem emellett döntöttem, mert egyben szerettem volna tudni a színeket. Ha ilyen kis dobozkáim lennének biztos megvariálnám a színeket és lenne egy kedvenc doboz, egy kiegészítő a további kedvelt színekkel és a maradék. 


Képtalálat a következőre: „prima watercolor sets”
Forrás: Pinterest


Amelyik festék mellett végül letettem a voksomat az az orosz White Nights (St. Petersburg). 

Szempontjaim:
- az olcsóbbak közé tartozik - ár/érték arány nagyon jó
- sok festék viszonylag jó áron
- 1/1 szilkék vannak benne, ami kényelmes számomra, az 1/2-est egy kicsit picinek érzem 
- ragyogó színei vannak, átlátszó színek többnyire, nekem kicsit sok benne a barna, egyet ki is vettem, és betettem helyére a két Windsor & Newton-omat, de a többi gyönyörű.
- nagyon lágy, kicsit ragadós, a világoskék szinte "folyik", de a hévízi párás levegő ehhez nagyban hozzájárul szerintem. Egy távfűtéses lakásban biztos szárazabb a levegő. 
- ez se kicsi, tehát, ha valaki szereti magával vinni a festéket, vagy gyakran utazik, annak nem a legjobb választás. Sajnos, amikor a Campfellow-ra utaztam, oldalra fordítva szállítottam, és a világoskék kicsit kifolyt (ez a fránya világoskék, vagyis Ceruleum blue).
- szuper keverőkéi vannak, két kihajtható rész, az egyik ki is vehető. 
- a készlet bővíthető, pótolhatom akár másik márka szilkéivel is, most rendeltem a Prima Marketing -Watercolor Confections festékekből két színt, de nagyon szeretném kipróbálni a Schminke festékeket, - na ez már tényleg magas kategória...de csak kipróbálni, mert nincs rá keret, max egy-két pici kocka... 😜😜... mert úgy dicsérik ... hogy milyen....mégis ...

Ellene szólhat valakinél, hogy nem divatos, talán kevésbé ismert, talán nehezebb beszerezni.





Ezek a White Nights festékekkel készültek.  Lent pedig találtok egy kis videót, amin kipróbálom a különböző festékeket, hátha segít valakinek a döntésben. 

Canson XL Mix- Media - spirálfüzet 16K (még nincs kész ... még ki szeretnék emelni részleteket)



Ívben vásárolt akvarell papír 12"x12"-re vágva






Gessoval alapozott egyszerű papír.






Készítettem egy kis videót, amin kipróbálom a Gansai Tambi, a Winsor&Newton, a White Nights és a tuti sulis festékemet, hátha egy kis segítség lehet. Meg kell mondjam a tuti Primo sulis festékem nagyon jól szerepel a teszten :D 





Két nagy kocka Gansai Tambi, a picik 1/2 szilke Winsor & Newton, 1/1 szilke White Nights.
+ Primo sulis (a kék csík a bal szélen és piros csík a jobb szélen.)

A videóhoz hozzá kell tenni, hogy a márkás festékek csont szárazak voltak, a sulis viszont be volt áztatva, mivel kisfiammal festettünk vele előtte. Ezt érdemes pár percel festés előtt megvizezni, ráspriccelni egy adag vizet. A többire is, de azok azért gyorsabban reagálnak a vízre.

A videót nem tudtam ide betoldani, mert nagyobb lett a mérete.
Megtaláljátok az FB oldalamon! Szeretettel várom hozzáértők kommentjeit, tauljunk együtt!











Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Üzemeltető: Blogger.
Theme Designed By Hello Manhattan
|

COPYRIGHT © Anett Gelencsér

COPYRIGHT © Anett Gelencsér